יום ראשון, 6 בדצמבר 2015

לאלוהים פתרונים, אחרים - פרשת וישב

בפרקי יוסף כולם חולמים ומאחורי כל חלום מסתתר פתרון. פותר החלומות מפענח את החלום כמשל. כל פרט בחלום מקבל את משמעותו לאור המקבילה שלו בעולם הסמלים של המפרש.
שר המשקים חולם על גפן, הוא מגיש משקה לפרעה. איך פותרים? בקלי קלות הגפן והמשקה הם מלאכתו של שר המשקים. הוא ישוב למלאכתו.
יוסף מפרש את החלום מתוך ההקשר התרבותי שבו הוא נחלם  שלטון פרעה במצרים.
אך קורא ספר בראשית מכיר הֶקשר רחב יותר. סיפור יוסף ופרעה הוא חלק מהקשר רחב פי כמה. סיפור המסגרת שמניע את העלילה כולה נמצא הרחק בפרק טו, בברית בין הבתרים.
וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם וַעֲבָדוּם וְעִנּוּ אֹתָם אַרְבַּע מֵאוֹת שָׁנָה. וְגַם אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ דָּן אָנֹכִי וְאַחֲרֵי כֵן יֵצְאוּ בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל. (בראשית טו, יג-יד).
מאחורי גבן של הדמויות מתנהלת עלילה רחבה פי כמה שהדמויות אינן מודעות לה. מאחורי העלייה של יוסף למלכות מסתתרת הירידה של בניו לעבדות ושעבוד. ובעתיד  גאולה. 
העלילה הזו מזמינה פירוש אחר לחלומו של שר המשקים. כך קורא זאת המדרש בבראשית רבה פח:
"ויספר שר המשקים והנה גפן לפני. אלו ישראל  "גפן ממצרים תסיע" (תהלים פ, ט),
ובגפן שלשה שריגים  משה אהרון ומרים,
והיא כפרחת  הפריחה גאולתן שלישראל (=של ישראל),
עלתה מצה  הניצה גאולתן שלישראל….
שר המשקים לפי המדרש חולם את סיפור היציאה מהבור. אך לא הבור הקטן, בית הסוהר, אלא הבור הגדול  מצרים שתהפוך לבית הסוהר של עם ישראל.
כמו כל פרקי יוסף הסיפור מדבר בשני קולות. הדמויות שומעות את צרותיהם וחולמות את חלומותיהם, והפסוקים והקוראים אותם יודעים שדרך החלומות הקטנים חולם אלוהים חלומות גדולים ומגשים אותם בזה אחר זה.
פורסם ב 929

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה